Tuesday, October 6, 2009

" Jangan Ditangisi Apa yang Bukan Milikmu "

Ok la kali ni aku nak beri pendapat or bercerita sikit..Tapi macam x caya yg aku bakal mengeluarkan idea2 macam ni..Hahahah..Sebab aku bukan seorg yg gemar berpuitis..Hahaha..
Semua org pernah kecewa kan??Aku pon pernah gak..Dalam hidup ni seringkali kita merasa kecewa sebenarnya..Sesuatu yg luput dari genggaman,keinginan yang tak tercapai dan kenyataan yg tak sesuai dengan harapan..Dan sangat2 beruntung bila dalam keadaan kecewa atau gundah gelana,masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk memperlihatkan kebenaran..Masih ada kekuatan untuk melangkah kaki yg kian lemah ke tempat2 yang mempunyai ketenangan..Aiceceh!!!:-)

Hidup ini ibarat belantara..Tempat untuk kita mengejar beberapa keinginan dan sememngnyer manusia diciptakan untuk mempunyai kehendak begitu juga AKU..Aku juga mempunyai keiginan untuk melihat kehidupan keluargaku bahagia di samping menemukan org yg benar2 memahami dan menerima diri aku seadanya..Tapi aku pon sedar tak semua keinginan itu akan berjaya aku capai..Apa yg pasti aku hanya berdoa dan berusaha untuk merealisasikan keinginan aku tuh..

Korg mesti selalu dengar bahawa org yg berjaya dengan mudah pasti akan melupakan semua itu adalah dari pemberian Allah S.A.W..Sama gak la dengan org yg gagal,pasti akan menyalahkan nasib diri..Padahal diorg tak sedar mungkin apa yg diorg pinta itu bukan dicipta untuk kita dan kejayaan itu bukan milik kita sebenarnya..Rezeki dan segala2nya adalah ditentukan oleh Allah S.A.W..Bahkan Allah S.A.W sendiri yg akan memberikan kurniaan itu kepada kita..Tapi bile benda itu bukan milik kita,4 sure la takkan menjadi milik kita meski kita berusaha untuk mendapatkannya..Tul ak??

Macam tu jugak la dengan jodoh..Aku pun mempunyai impian aku sendirik dalam menentukan pasangan hidup aku..Siapa la yg bakal dijodohkan dengan aku??Ahaks..Macam ne la rupe bakal penghuni hati aku nih??Hahahaa..itu semua bermain di pemikiran aku..Korg pon kan??Apa yg aku perasan remaja zaman ni buat solat istikharah dan meminta "Ya Allah,Harus dia yg memiliki hati aku,Tiada org lain kerna Dialah org yg kucintai"..Kowg cube pikir???Itu meminta ker atau memaksa supaya Allah memberikan jodoh kita dengan dia..

Akhirnya mungkin kamu akan mendapat lelaki yg kamu idamkan tapi adakah dia yg benar2 terbaik buat diri korg???Pikir2kanlah..So pasni pikirlah bahawa kita perlu meminta sesuatu benda itu apabila kita yakin bahawa kita benar2 memerlukannya dengan harapan kita akan bahagia di akhirat..Seperti kata " Seorg mukmin tidak hidup untuk dunia tapi menjadikan dunia untuk mencari hidup yang sesungguhnya di akhirat kelak "..Amin!!

Maka...Sudahlah jangn ditangisi apa yg bukan milikmu!!!

No comments:

Post a Comment